Khamis, 21 April 2011

Jom belajar buat belacan...


He he he....kali ni teringin belajar buat belacan bila ramai yang bertanya sama ada kita dah beli bubuk ke belum? Yelah,tk lah minat sgt atau penggermar setia belacan..tapi tiba2 ingin mencuba...


Jadi.....saya pun ke pasar mencari bubuk sekitar jam 2 petang.Memang ramai penjual dan pembeli di sana.Kali ni harganya RM6 segantang.Bagi orang yang tak biasa membeli macam saya ni rasa murah sebab sebelum ni saya pernah membeli dengan harga RM20 segantang.Kalau 3 gantang d berapa?

Terus ambil 3 beg plastik yang beratnya dua gantang tiap beg plastik.RM6 darab 6 jumlahnya RM36.Kesian,mintak tawar RM35 jer...Sukur walaupun dapat kurang seringgit.Yelah, bukan senang pencari bubuk mencari rezki...

Sempat juga saya bertanya bagaimana pembuatan belacan atau cencaluk pada bakal pembeli di sana.Atas apa yang di ajar saya pun terus pulang ke rumah..dalam kereta dah bau udang..ermm...sedap betul bau dia.Mujur masa saya bertanya dengan mak cik tadi (orang bintulu baie) yang tinggal di Kg.Asyakirin, suami telah membantu saya mengangkat 6 gantang bubuk utk dimasukkan ke dalam kereta...berat nak agkat..Terima kasih..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan